Leiderschap en Generatiekloven: Een gids voor kappersondernemers
Leiderschap en Generatiekloven: Een gids voor kappersondernemers
07 mei 2024 
4 min. leestijd

Leiderschap en Generatiekloven: Een gids voor kappersondernemers

Door alle jaren heen kun je stellen dat medewerkers/mensen altijd een mooie uitdaging bieden. Jaren geleden waren er veel, heel veel, medewerkers. Het aanbod was enorm en we konden onvoldoende plaats bieden voor alle aanmeldingen.

Nu er krapte is, laten we ons leiden door het tekort. Vanuit overvloed leek het eenvoudiger om deze generatie te plooien en te vormen naar het beleid van de onderneming. Immers, als er voldoende aanbod is, kun je kritischer zijn en ben je als ondernemer minder afhankelijk van een medewerker. Toch was het niet okay voor veel ondernemers… de instroom of het niveau te laag – of, “wat moet je met die wijsneuzen!”

Nu er een tekort is aan medewerkers laten we ons leiden door ‘de ander,’ terwijl deze jonge generatie jou als leider wil zien en graag geleid wil worden. We buigen ons in allerlei bochten met als resultaat, onbegrip! Een interessante spagaat waar je uit kunt komen… begrip, verbinding en leiderschap.

Eerst de generaties op een rij

Babyboomers (geboren tussen 1941 en 1955)

De Babyboomgeneratie is geboren tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Groeiden op in een tijd van wederopbouw en ongekende welvaart. Babyboomers hebben veel maatschappelijke vernieuwing gebracht, met hun nadruk op zelfontwikkeling vanuit een vrije moraal.

Generatie X (geboren tussen 1956 en 1970)

Generatie X, ook wel generatie niX genoemd, is opgegroeid in een autoritair systeem; ‘armpjes over elkaar en luisteren naar het gezag’. Hun ouders waren van de Stille Generatie. Generatie X’ers zijn nu de senioren op de werkvloer, in leidinggevende posities of expert rollen.

Pragmatische generatie (geboren tussen 1971 en 1985)

De Pragmatische generatie zijn de kinderen van de “Protestgeneratie,” ook wel de Patatgeneratie genoemd. Opgevoed door de Babyboomers in een ‘laat maar gebeuren’ opvoeding. De maatschappij kende een hoge welvaart, het kapitalisme en de consumptiemaatschappij ontwikkelde zich verder.

Deze generatie is hoger opgeleid dan vorige generaties en kreeg veel kansen.

Generatie Y (geboren tussen 1986 en 2000)

Deze generatie staat beter bekend als Millennials. Maar ze worden ook wel de grenzeloze generatie, generatie next, screenagers, prestatiegeneratie, prinsenkinderen genoemd. Kortom: een fascinerende en veelbesproken groep! Ze zijn geboren in een digitaal tijdperk, en weten hier als geen ander mee om te gaan.

Deze generatie wordt gezien als een grenzeloze generatie, alsof je rijk kunt worden door te vloggen en een onbeperkt budget voor wereldreizen.

Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015

Ook wel de Digital Natives. Opgegroeid in het digitale tijdperk! Maar ook in tijden van onzekerheid en dreiging (economische crisis, klimaatcrisis, terrorisme, Coronapandemie). Zij weten maar al te goed dat de mogelijkheden niet onbegrensd zijn en dat zij het (materieel) niet beter gaan krijgen dan hun ouders.

Generatie Alpha (geboren na 2015)

Na Generatie Z komt Generatie Alpha. Generatie Alpha is erg jong en eigenlijk nog te vroeg om een goede omschrijving van te geven…

Conclusie

Toch geloven wij erin dat mensen, ook vanuit verschillende generaties, meer delen dan verschillen. In alle jaren is er een rode draad, ondanks de cultuurverschillen – genderverschillen – levensfase verschillen – religie verschillen en ga zo maar door. We bereiken altijd meer door samen te werken, wederzijds respect en vanuit open gesprekken komen we altijd tot een passende oplossing. Verbinding geeft ruimte voor vernieuwing. Wij zien in ons werk dat er vaak ruis en discussie ontstaat vanuit jouw eigen waarheid (veelal in jouw hoofd).

Door de kennis tot je te nemen van andere generaties, je eigen waarheden te parkeren en open te staan voor nieuwe inzichten ontstaat er weer verbinding en liggen oplossingen voor het grijpen.

Vijf TIPS voor betere verbinding met je medewerkers:

Ken en werk ALTIJD vanuit je eigen (kern)waarden

Begin met het duidelijk definiëren van wat de kernwaarden van je onderneming zijn. Dit kunnen waarden zijn zoals integriteit, respect, creativiteit, of klantgerichtheid. Deze waarden moeten de basis vormen van alle beslissingen en interacties binnen het bedrijf. Wanneer je consequent handelt volgens deze waarden, creëer je een cultuur waar medewerkers zich aan kunnen relateren en die zij waarschijnlijk zullen respecteren en navolgen. Dit helpt bij het vormen van een sterk team dat gezamenlijke doelen nastreeft.

Zoek mensen om je heen, op de werkvloer, die dezelfde waarden delen

Wanneer je nieuwe medewerkers aanneemt, kijk dan verder dan alleen hun technische vaardigheden. Beoordeel of ze ook de kernwaarden van je salon delen. Medewerkers die deze waarden delen, zullen eerder een positieve bijdrage leveren aan de werksfeer en klantbeleving. Dit zorgt voor een coherenter team waarbij iedereen aan hetzelfde touwtje trekt, wat de algehele tevredenheid en productiviteit kan verhogen.

Sta open voor elkaar, zoek de confrontatie

Open communicatie en het vermogen om constructieve kritiek te geven en te ontvangen zijn essentieel in elke werkrelatie. Moedig medewerkers aan om open te zijn over hun ideeën en zorgen. Dit kan via regelmatige teamvergaderingen of één-op-één gesprekken. Door confrontaties niet uit de weg te gaan maar ze juist in een veilige en respectvolle omgeving te behandelen, kun je misverstanden vermijden en samen naar oplossingen werken

Investeer meer in de relatie en minder in het resultaat

Hoewel de uiteindelijke resultaten belangrijk zijn, is het essentieel om ook in de relaties tussen teamleden te investeren. Dit betekent tijd en middelen vrijmaken voor teambuildingactiviteiten en persoonlijke ontwikkeling. Door te investeren in de groei en welzijn van je medewerkers, verhoog je hun betrokkenheid en tevredenheid, wat uiteindelijk leidt tot betere prestaties en klantenservice.

Vergeet nooit te lachen  

Humor is een krachtig gereedschap om spanningen te verlichten en een positieve werkomgeving te creëren. Het helpt om relaties te bouwen, verlaagt stress en maakt het werkplezieriger voor iedereen. Moedig een lichte en speelse benadering aan waar gepast, en laat zien dat lachen een deel kan zijn van de professionele omgeving, vooral in een klantgerichte setting zoals een kapperszaak.

Door deze tips te integreren in de dagelijkse praktijk van je kappersonderneming, kun je een werkomgeving creëren waar medewerkers zich gewaardeerd voelen, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en uiteindelijk tot een succesvoller bedrijf.

Over de schrijver
Groeizaken is hét business coaching bureau voor succesvolle ondernemers in de beauty-branche.Het is onze missie om iedere dag een bijdrage te leveren aan de groei van mensen en bedrijven. Altijd vanuit een messcherpe visie, gericht op actie en het beste resultaat. En last but not least: vanuit onze eigen brede ervaringen in deze branches!
Reactie plaatsen