Kappersbranche ziet nieuwe aanwas tekortschieten
Kappersbranche ziet nieuwe aanwas tekortschieten
04 oktober 2023 
2 min. leestijd

Kappersbranche ziet nieuwe aanwas tekortschieten

"The only place where success comes before work is in the dictionary." - Vidal Sassoon.

In de kappersbranche weten we maar al te goed dat succes hard werken, passie en toewijding vereist. Maar wat gebeurt er als het vinden van nieuw talent een uitdaging wordt? Dan is het tijd voor verbetering. En dan is het tijd voor een goed gesprek met Groeizaken. Je weet wel, zo’n gesprek waar je direct iets aan hebt.

De schaarste aan nieuw talent

Het artikel van RTL: "Kappersbranche zoekt nieuwe aanwas: belangrijke rol in de samenleving"  maakt het punt duidelijk. Tot op het bot. Nieuw talent is broodnodig in onze branche.

In de spiegel van de kapper

Bij Groeizaken begrijpen we dat kappers niet alleen knippen, kleuren en stylen - ze transformeren mensen. We weten dat de passie en creativiteit die in de kappersstoel stromen, ongeëvenaard zijn. Daarom hebben we het doel gesteld om de kappersbranche naar nieuwe hoogten te tillen. Tijd voor het aantrekkelijk maken van ons mooie vak!

Onze aanpak

1. Weet wat je hebt: De strijd zien wij dagelijks! Iedere dag worden we gebeld met de vraag of wij nog potentiële medewerkers kennen. Dé uitdaging van het moment. Door je steeds bezig te houden met nieuwe medewerkers werven ligt hier je focus. Richt je daarom op wat er WEL is: je huidige team.  

Betrek je team bij iedere stap, kijk daarom eens wat vaker in de spiegel van de kapper. Ondernemers die dit al doen weten wat er speelt, wie hun medewerkers ECHT zijn en welke intrinsieke motivatie zij hebben! Bij deze salons zien we dat er weer medewerkers solliciteren omdat hun medewerkers zich gezien voelen en dit ook uitdragen.

LET OP!! Dit is een langetermijnstrategie. Wij geloven niet in een korte klap! MENSEN – MINUTEN – MUNTEN!!

2. Waardeer jezelf én je medewerkers: Vanuit het veld merken we vaak dat saloneigenaren zichzelf en de branche te laag waarderen. Wanneer je begint met jezelf, je bedrijf en de branche weer TROTS te maken op dit dynamische vak werkt dit stimulerend voor je medewerkers en klanten. Dan wil toch iedereen bij jouw bedrijf en in onze branche werken! Stel jezelf de vraag: wat ben ik waard! En draag dit vol zelfvertrouwen uit!

3. Blijf in beweging, juist NU: ANGST verstijft, dat betekent stilstaan! Killing voor je bedrijf dus blijf in beweging. Bewegen betekent dat je, juist nu, gaat ondernemen, fouten maken, hiervan leren, opstaan en weer doorgaan.

Stilstaan en ‘janken’ is geen optie. Ga niet bij de pakken neerzitten. Dit is het moment dat je alle kansen die voorbijkomen moet onderzoeken. En wanneer je missie/visie en kernwaarden messcherp zijn duidelijk zijn wordt kiezen makkelijker dan ooit tevoren. Maak glashelder voor jezelf, je team en je klant waar je voor staat en voor gaat.

**Conclusie**

In plaats van het tekort aan nieuw talent te vrezen, dagen we de situatie uit en pakken we het aan. Bij Groeizaken willen we de kappersbranche laten floreren en blijven innoveren. Zo vinden we samen niet alleen nieuwe aanwas, maar creëren we ook een branche die altijd klaarstaat om de wereld te verbazen. Ga die uitdaging aan!


Over de schrijver
Groeizaken is hét business coaching bureau voor succesvolle ondernemers in de beauty-branche.Het is onze missie om iedere dag een bijdrage te leveren aan de groei van mensen en bedrijven. Altijd vanuit een messcherpe visie, gericht op actie en het beste resultaat. En last but not least: vanuit onze eigen brede ervaringen in deze branches!
Reactie plaatsen