Richard Bartels
“Met de stofkam door je bedrijf”
Richard Bartels bouwde zijn kapperszaak uit tot een bedrijf met zes filialen en 45 medewerkers. Zo ontdekte hij dat hij niet alleen gelukkig werd van creatief knipwerk, maar ook van de bedrijfsmatige kant. En dat er met name in de kappersbranche nog veel winst te halen valt op zakelijk vlak.
“Ik richt me bij Groeizaken vooral op de kappers- en cosmeticabranche, omdat ik die als mijn broekzak ken. Veel kappers beginnen vanuit een creatieve inslag met knippen. Ze genieten van iedere haarcreatie en de interactie met de mensen in de stoel. Maar dat is niet het hele plaatje van ondernemen. De administratieve, cijfermatige kant van het verhaal verdient ook aandacht. Juist daar laten veel kappers kansen liggen.
Spiegel
Veel kappers kennen alleen hun openings- en sluitingstijden. Wat daartussen gebeurt — hoeveel klanten er komen, hoelang een knipbeurt gemiddeld duurt, wat hun prijzen zijn — daar hebben ze volgens zichzelf geen invloed op.
Ik hou je toch een andere spiegel voor. Samen halen we de stofkam door je bedrijf. Ziet je pand er uitnodigend uit? Hoe ontvang je je klant? Zitten er gaten in je prijslijst? Houd je weleens acties voor je klanten? Hoe communiceer je met de buitenwereld? Een goede kapper is zoveel meer dan alleen een harenknipper. Je kunt niet meer ’s morgens de deur opendoen en hopen dat er mensen binnenwandelen. Daar moet je zelf achteraan.
Financiële reserves
Corona drukte de branche keihard met de neus op de feiten. Veel bedrijven hadden vooral lage prijzen als klantenbindingsmiddel. Toen de zaak op slot moest hadden ze nauwelijks financiële reserves. Het was prijzen aanscherpen of omvallen. Haar groeit wel, dus mensen moeten sowieso naar een kapper. En iedereen begrijpt dat jij ook moet eten, dus een prijsstijging is logisch. Dat zal bij je concullega’s ook gelden. Maar wat maakt nou dat ze bij jou binnenstappen?
Daar wil ik met je naar kijken. Er met jou aan werken dat jouw kappersstoelen bezet zijn en jij met een grote glimlach door je kapperszaak loopt.
Waarom Groeizaken?
Erik en ik kennen elkaar, wij vonden bij elkaar dezelfde passie voor ondernemen en de drive om andere bedrijven te helpen groeien. Bij ons vind je ervaring in jouw branche en echte wil tot verbetering.”